JIDA Museum Selection vol.21
 

特急車両[西武鉄道001系 Laview]

Product 特急車両[西武鉄道001系 Laview]
Limited Express Vehicle [Seibu Railway 001 Series Laview]
Model number
Manufacturer 西武鉄道株式会社
SEIBU RAILWAY CO., Ltd.
Designer 株式会社妹島和世建築設計事務所 妹島 和世
SEJIMA Kazuyo / Kazuyo Sejima & Associates
先駆性
Pioneer spirit
社会性
Social performance
技術革新性
Technology innovation
造形性
Modeling
生活領域/Living areas
事業領域/Business areas
公共領域/Public areas

Lavi ewは「いままでに見たことのない新しい車両」を目指し西武鉄道の次世代のフラッグシップトレインとして製作された新型特急車両です。都市や自然の中でやわらかく風景に溶け込む特急、みんながくつろげるリビングのような特急、新しい価値を創造し移動手段ではなく目的地となる特急の3つのデザインコンセプトを元にデザインしました。風景に溶け込む外観と、それがつくる快適な室内空間をつくろうと考えました。多様な人々が一緒に快適にいられる時間・空間は、風景から切り離されたものではなく風景とともにあると思います。それは個人的なものであると同時に公共的なものであると思うからです。車両に対して大きな窓を開けることで景色を内部に取り込み、外の風景と同じ明るさの室内をつくりだします。インテリアではこの窓によって通り過ぎる風景がその意匠の一部となります。外観は景色や光の色が写り込む車体と窓越しにみえる中の人々や向こう側の風景とが一緒になって作られます。車両のかたちよりもその場その場の風景に溶け込みその一部となるようなものとなればと考えました。(解説/妹島 和世 株式会社妹島和世建築設計事務所)2019年3月16日営業運転開始

 

窓のみを切り口に考えた。特急車両はピラーを分散配置した連窓とし、ガラスは極力抑えるのが通例、比重が大きいからだ。しかし、内部からの視点で壁に大きな窓を穿ち、然も軽やかさを獲得した上、人が見られたくない足元にかなり寄せているが、シートの肘掛で巧みに処理している。秀逸なコンセプトモデルを損なわずに実現させるのは、妹島和世のみ成せる業といえる。(選定委員/長谷川 聡)

 

Laview is a new limited express next generation flagship train for Seibu Railway. It aims to be “a train that has never been seen before” and is based on three design concepts: blending into the landscape, urban, and natural environments; creating a living room-like atmosphere where everyone can relax; and adding value to transportation, not only as a means of transport, but as a destination itself. We wanted to create a train with an exterior that blends into the landscape with an interior that is relaxing and comfortable. We feel that different types of people spending time and space together need not be separate from the landscape but can be a part of it, and that this can be a personal and a public space at the same time. By opening very large windows, the interior is bright and the scenery passing by becomes a part of the interior design. The view from the exterior is a mix of surrounding light, colors, and views through the train to the other side. Instead of emphasis on the train shape, we designed to create a train that becomes a part of the landscape at each moment. (Description / SEJIMA Kazuyo, Kazuyo Sejima & Associates) Launch Year / 2019

 

Let me discuss Laview, focusing solely on its windows. Limited express trains usually have continuous windows with pillars dispersed among them. The use of glass is kept to a minimum because of the weight. However, with Laview, Sejima Kazuyo has created large windows so that passengers can enjoy great views of the outside scenery. The windows also give the train an lightness and an airiness. Because the windows are large, the bottoms of the windows are close to the legs of the passengers, parts of the body many of them do not want to be seen by others. Sejima has taken care of this concern of the passengers by cleverly positioning the armrests of the seats. Laview is nearly identical to the superb concept model, and this is a feat only Sejima can accomplish. (Selection Committee / HASEGAWA Satoru)