Product | 東京メトロ 丸ノ内線 2000系車両 Tokyo Metro Marunouchi Line Series 2000 |
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Model number | |
Manufacturer | 東京地下鉄株式会社 Tokyo Metro Co., Ltd. |
Designer | (監修)福田 哲夫、 福田 一郎 FUKUDA Tetsuo, FUKUDA Ichiro |
先駆性 Pioneer spirit |
社会性 Social performance |
技術革新性 Technology innovation |
造形性 Modeling |
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生活領域/Living areas |
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事業領域/Business areas |
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公共領域/Public areas |
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2000系車両は、3つのデザインコンセプト「四季に映える鮮やかな挿し色」、「活力あるTOKYOのカタチ」、「安心を支える先進の機能」から製作された。このコンセプトは、インダストリアルデザイナーの福田哲夫氏・福田一郎氏の監修のもと、社内部門横断ワーキングにより丸ノ内線の特色として3つのキーワード「地上」、「活気」、「先進的」を導き出した上で決定された。エクステリアには「グローイング・スカーレット」の車体カラーや、丸ノ内線の代名詞である「サインウェーブ」を織り込むとともに、インテリアには開放的な車内空間を演出する球面形状の天井パネルや車端部の窓に東京メトロ初となる丸窓を採用している。(解説/中村 大樹)2019年2月営業運転開始
初代車両である営団300形(1954年/昭和29)へのオマージュともいえる外観デザインや車体色を採用。懐かしさの中にも新しさを感じさせる優れたデザインである。車両情報管理装置をはじめ安全・安定性の向上や座席まわりの改善、無料Wi-Fi、充電コンセントなど快適性への配慮も充実している。現行車両02系(1988年/昭和63)以来、31年ぶりの登場にふさわしい車両デザインである。(選定委員/武正 秀治)
The Tokyo Metro 2000 Series was created based on three design concepts: a vivid color that pops in all four seasons, a form of energetic Tokyo, and advanced function supporting peace of mind. These concepts were decided after drawing three keywords characterizing the Marunouchi Line, “aboveground”, “energy”, and “cutting-edge” through cross-departmental working under the supervision of industrial designers Tetsuo Fukuda and Ichiro Fukuda. The exterior body has a “glowing scarlet” color and “sine wave”, the signature of Marunouchi Line. The interior has a spherically shaped ceiling panel to express an expansive cabin space, and round windows on the end of the car, the first to be adopted in Tokyo Metro. (Description / NAKAMURA Daiki) Launch Year / 2019
The appearance and body color can be said to be an homage to their first vehicle, the 300 series of Teito Rapid Transit Authority (1954). The excellent design has both a sense of newness and nostalgia. Safety and security features were improved by vehicle control information system, and passengers’ convenience was also enhanced by redesigning the seating area, and introducing free Wi-Fi and charging outlets. The vehicle design is suitable for the renewal for the first time in 31 years after the launch of the current 02 Series (1988). (Selection Committee / TAKEMASA Hideji)