JIDA Museum Selection vol.21
 

いすゞエルガデュオ / 日野ブルーリボン ハイブリッド連接バス

Product いすゞエルガデュオ / 日野ブルーリボン ハイブリッド連接バス
ISUZU ERGA DUO / HINO Blue Ribbon Hybrid Articulated Bus
Model number
Manufacturer いすゞ自動車株式会社 / 日野自動車株式会社
ISUZU MOTORS LIMITED / Hino Motors, Ltd.
Designer いすゞ自動車株式会社 デザインセンター
ISUZU MOTORS LIMITED DESIGN CENTER
先駆性
Pioneer spirit
社会性
Social performance
技術革新性
Technology innovation
造形性
Modeling
生活領域/Living areas
事業領域/Business areas
公共領域/Public areas

本商品はいすゞと日野の統合モデルとして日本の道路事情を踏まえた車両寸法と効率的な大量人員輸送ニーズに応えるために、国産初のハイブリッド連節バスとして発売しました。エクステリアはスムーズな大量輸送をイメージしフロントからリアへ流れを感じさせる大きなグラフィックと連接バス特有のレイアウトを活かした伸びやかなシルエットが狙いです。インテリアはスタンションポールやステップ段差などの室内の構成要素を整理すると共に、カラーユニヴァーサルの思想に基づくコントラストのある室内色でスムーズな動線を実現しています。またグライドスライド扉を採用するなど乗客の乗降時間短縮にも貢献します。(解説/植松 孝博)2019年5月発売 ¥87,800,000(税抜き)

 

バスのドライバー不足が深刻化している昨今、輸送力の増強のためには車両自体の許容人数のキャパシティをあげることが有効だが、その一つの回答として登場したのがこの連接バスである。通常の路線バスとしてだけではなく、BRTとしてのニーズにも答えられる。 動力にはハイブリッド方式を取り入れ、環境性能にも配慮している点も評価できる。(選定委員/齋藤 和彦)

 

This product was launched as the first hybrid articulated bus in Japan as an integrated model of Isuzu and Hino to meet the needs of vehicle dimensions and efficient mass transportation based on Japanese road conditions. The exterior aims at a relaxed silhouette, making use of the unique layout of an articulated bus and the large graphic that gives a sense of flow from the front to the rear suggesting smooth mass transportation. In the interior, components such as stanchion poles and steps are smartly arranged, and contrasting colors based on the color universal design concept realize smooth flow lines. The use of a glide slide door also contributes to shortening the passengers’ getting-on-and-off time.(Description / UEMATSU Takahiro) Launch Year / 2019

 

In recent years, when the shortage of bus drivers has become severe, it is effective to increase the capacity of the vehicles themselves to increase transport capacity; this articulated bus has emerged as one of the answers. Besides running as a regular route bus, it can meet the needs of BRT (Bus Rapid Transit). Consideration for environmental performance by adopting a hybrid power system is another point to be appreciated. (Selection Committee / SAITO Kazuhiko)


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